۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۴۲۴۶۷۹
سخنگوی وزارت امور خارجه:

 برجام در مرحله اجرا باید مورد حمایت قرار گیرد

جابری انصاری گفت: برجام در مرحله اجرا باید مورد حمایت قرار بگیرد، البته این بدان معنی نیست كه نباید هیچ انتقادی از برجام شود.
جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان امروز در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه تبریز، اظهار دشت: بدون سیاست خارجی فعال امكان موفقیت در سیاست های داخلی نیز كاهش می یابد، از این رو دستگاه دیپلماسی خارجی دولت به صورت فعالانه نقش آفرینی کرده است.


وی از رویكرد صدا و سیما در پرداختن به موضوع برجام انتقاد كرد و افزود: یكی از انتقادات ما به رسانه ملی این است كه اگر سیاست های اساسی در مسائل خارجی در مجاری تصمیم گیر شكل می گیرد، چرا در رسانه ملی كه نباید به یك جریان خاصی تعلق داشته باشد، مورد حمایت قرار نمی گیرد.


جابری انصاری ادامه داد: برجام در مرحله اجرا باید مورد حمایت قرار بگیرد، البته این بدان معنی نیست كه نباید هیچ انتقادی از برجام شود، بلكه ما معتقدیم مخالفت ها نباید عمدی با برخی سیاست ها صورت بگیرد، چون در مرحله اجرا نباید محل مناقشه وجود داشته باشد و رفتار خارج از این قاعده، هزینه بر خواهد بود.


وی با تشریح شرایط پسابرجام و دستاوردهای حاصل شده پس از مذاکرات 5+1 اظهار داشت: قابل توجه است که در شرایط پساتحریم جای برخی دوستان و دشمنان جمهوری اسلامی ایران تغییر یافته كه در چنین شرایطی باید با تدبیر و تصمیمات منطقی در عرصه سیاست خارجی گام برداریم.


جابری انصاری افزود: در حال حاضر رقبای تاریخی و منطقه‌ای ایران در صف دشمنان قرار گرفته اند، تفسیر ما درباره عربستان را می توان نمونه ای از شرایط فوق دانست كه در آن نباید تحلیل های ایستایی داشته باشیم، زیرا كه چنین تحلیل هایی نمونه حمله عراق به كویت در آن شرایط زمانی را متجلی می كند.


وی تصریح کرد: لغو شش قطعنامه شورای امنیت علیه ایران یكی از دستاوردهای درخشان برجام بوده است، این موضوع در تاریخ شورای امنیت بی نظیر بوده است كه چنین قطعنامه های سنگینی علیه یك كشور بدون جنگ و یا براندازی برداشته شود. به عبارت دیگر زدودن اتهام نظامی در برنامه هسته ای ایران برای امنیت بین الملل دستاورد بزرگ برجام بود.


سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر این‌که غرب در یك دهه اخیر تلاش هایی برای ایجاد تصویر بحران از ایران در مجامع بین المللی داشته است، گفت: کار به جایی رسیده بود حتی روسیه و چین نیز برای تحریم ایران با كشورهای غربی به وحدت رسیده بودند و فضای تهدید دائمی در اظهارات مقام های قدرت های بین الملل علیه ایران موج می زد.


جابری انصاری با اشاره به شرایط حاکم بر مذاکرات گفت: توسعه تجربه برجام در سطح منطقه ای و استفاده از سیاست های برد برد از جمله اولویت های دستگاه دیپلماسی ایران در دوران پسا تحریم است که با توجه به ایجاد فضای نامناسب در منطقه به دلیل تحقق برجام، برخی از كشورهای منطقه این توافق را مغایر با اهداف خود قلمداد كردند.


وی با بیان این‌که برجام زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی را فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: برجام موجب توسعه همكاری های اقتصادی و سیاسی با کشورهای جهان شده و رویكرد تقویت تصویر خارجی و عمق بخشی به احترام نظام و همچنین ایجاد بستر مناسب همكاری منطقه ای و فرا منطقه ای برای مبارزه با تروریسم فراهم شده است.


وی با بیان این‌که در شرایط فعلی فرصت ها و چالش ها همزمان برای ایران حادث شده است، افزود: امنیت و اقتصاد از دیگر اولویت های مهم دستگاه دیپلماسی کشور است که البته الزامات اقتصاد مقاومتی باید در این زمینه به صورت جدی و با حساسیت زیاد مورد توجه قرار گیرد./935/پ202/ج

 

ارسال نظرات